Zona metropolitană Galați, din nou în dezbatere. Ce localități ar urma să includă

Consiliul Local Galaţi tocmai a primit spre analiză (și eventuală aprobare) un dosar impunător, cu peste 300 de pagini (plus nouă anexe pline de idei de proiecte), intitulat „Strategia de dezvoltare teritorială zonală periurbană/ metropolitană şi Detaliere Plan de Acţiune, Programe şi Proiecte teritoriale şi Indicatori de monitorizare privind Zona Urbană Funcţională a municipiului Galaţi”. Monumental!

Din amintitul document aflăm că, în ciuda pașilor memorabili în realizarea de proiecte comune (aeroport, drum expres, linie monorai samd), asocierea Galați-Brăila nu mai este un țel și că varianta cea mai bună de zonă metropolitană este între Galaţi, Şendreni, Smârdan, Vânători şi Tuluceşti. Bine, așa era logic de la bun început, până să se gândească alde unii să unească Galațiul cu Brăila, deși asta e ca și cum ai combina un câine cu o pisică. Evident, pot locui în aceeași casă, se pot tolera reciproc, dar de combinat nu se vor combina în veci. În fine, suntem din nou cu picioarele pe pământ, ne-a trecut euforia de tip megalopolis.

Documentul propus aleșilor spre aprobarea conține o sumedenie de treburi, dintre care cele mai importante ar fi:

• Posibilitatea unei planificări integrate a întreg teritoriului care să permită identificarea direcţiilor şi proiectelor majore de dezvoltare;

  • Acorduri privind amplasarea de obiective strategice (de exemplu, centre comerciale, noduri de transport, spitale etc.);
  • Limitarea şi gestionarea expansiunii urbane; promovarea zonelor pentru crearea de locuri de muncă şi locuinţe în zona metropolitană (de ex. centre secundare, suburbii puternice/ bine conectate etc.);
  • Prioritizarea infrastructurilor/ dotărilor regionale şi a mobilităţii, corelat cu utilizarea terenurilor şi dezvoltarea locală;
  • Conservarea şi protejarea mediului şi a resurselor, inclusiv a terenurilor agricole (inclusiv sprijinirea creării lanţurilor scurte de aprovizionare cu alimente) şi valorificarea spaţiilor verzi (peisaj, agrement, biodiversitate etc.)
  • Abordarea potenţialelor dezechilibre în ceea ce priveşte finanţele locale, în relaţie cu dezvoltarea spaţială (indicând potenţialul pentru direcţionarea dezvoltării prin stimulente şi facilităţi fiscale).

• Facilitarea accesului către noi surse de finanţare, care să suplimenteze posibilităţile de finanţare ale proiectelor atât din oraşul polarizator, cât şi din UAT înconjurătoare;

• O mai bună gestionare a dezvoltării în teritoriu a oraşului şi nu numai, prin corelarea expansiunii urbane cu planificarea dezvoltării infrastructurii, a dotărilor socio-culturale etc.;

• O gestionare mai eficientă a serviciilor publice, prin administrarea acestora la nivel metropolitan (spre exemplu, transportul public, deservirea cu dotări socio-economice etc.);

• Sporirea atractivităţii unui areal prin promovarea integrată a resurselor comune ale întregii zone şi posibilitatea conturării unei identităţi puternice în jurul principalelor atuuri locale.

În această strategie sunt cuprinse aproape 90 de proiecte, începând de la aeroport, spital regional, terminal de călători CFR, până la piste de biciclete între localităţile zonei, până la pistă de biciclete între Galaţi şi Brăila, inclusiv campanii de promovare a mersului pe jos.

Stufos. Totuși interesant. Asta dacă n-o fi apă de ploaie, prilej de studii de fezabilitate plătite gras unor „alde unii” (se știe cine, băieții ăia care țin stindardul, ung cu clei afișul, ung roata roata partidului), dar rămase la stadiul de intenție pe veci.

Articles You Might Like

Share This Article

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on tumblr