Scandalul corvetelor pentru Marina Română se amplifică. Șantierul naval Galați ar putea reintra în negocieri cu MApN

Deși lucrurile părea să fi fost finalizate, iar construcția efectivă a navelor ar fi trebuie să înceapă, Ministerul Apărării a anunțat la sfârșitul lunii aprilie că acordat o nouă păsuire asocierii formate din Șantierul Naval Constanța și Naval Group pentru a semna contractul de construcție a corvetelor pentru Forțele Navale Române.

Afacerea corvetelor se transformă astfel într-o poveste fără sfârșit, după ce SN Constanța și Naval Group – deși au câștigat în 2019 licitația pentru construirea corvetelor, cu suma de 1,2 miliarde de euro, reușind să devanseze cu puțin oferta înaintată de Șantierul Naval Damen Galații. Câștigătorul licitației tergiversează însă semnarea contractului cu Ministerul Apărării, motivând că trebuie să-și reformuleze oferta deși, astfel s-ar schimba major condițiile afacerii și ar îndreptăți Damen să ceară reluarea licitației.

Trebuie spus că de-a lungul timpului au fost acordate mai multe amânări, asta în condițiile în care, de la demararea procedurilor programului de înzestrare, în 2016, ar fi trebuit să avem deja primele corvete românești în Marea Neagră. Și totuși, încă se negociază, motivele fiind destul de bizare, câtă vreme a avut loc o licitație pe baza unui caiet de sarcini precis, iar câștigătoarea a înainta o oferă precisă.

„Ni s-a cerut ieri o nouă amânare, pentru că această asociere dintre Naval Group şi Şantierul Naval Constanţa s-a mai prelungit cu câteva luni, până în septembrie şi vin cu o nouă ofertă şi evident că acum îi mai păsuim un pic, pentru că am văzut că s-au înţeles şi au început să lucreze la o ofertă care să corespundă exact cererii”, a declarat la sfârșitul săptămânii trecute ministrul Apărării, Vasile Dîncu.

Între timp, devine din ce în ce mai clar că SN Constanța și Naval Group nu au resursele tehnice și umane pentru a construi în România aceste nave. Desigur, Naval Group, deținută de statul francez, are propriile șantiere, dar una este să construiești navele în Franța, alta în România. Programul inițiat de MApN este de „dezvoltare a industriei navale militare românești”, ceea ce presupune ca aceste corvete să fie produse aici, nu importate.

Se pare că Franța face presiuni diplomatice uriașe pe Guvernul român pentru ca acordul să nu fie reziliat, deși este evident că amintita asociere de firme nu poate respecta condițiile impuse din start: anume că navele trebuie construite în România, cu materii prime românești și cu forță de muncă locală.

De altfel, în fața acestei situații, Grupul Damen a anunțat că își menține oferta de construire a corvetelor, fiind chiar posibilă utilizarea simultană a șantierelor navale din Galați și Mangalia pentru recuperarea întârzierilor acumulate în acest proiect. SN Damen Galați este, de altfel, singurul șantier naval din țară care a construit nave militare în ultimele trei decenii.

Chiar acum, la Galați se construiește o navă militară gigant, de tip Combat Support Ship (CSS) „Den Helder”, pentru Forțele Navale Regale Olandeze. Primele două module ale navei CSS „Den Helder”, ce formează sala mașinilor, au fost deja lansate la apă în cursul lunii aprilie. Cu această ocazie, prezent la Galați, directorul comercial al grupului olandez, Roland Briene, a declarat că „oferta Damen este valabilă în continuare” și în ceea ce privește construirea corvetelor pentru România.

La rândul său, directorul Damen Naval România, Gheorghe Savu, a declarat că Damen așteaptă decizia MApN, subliniind și cât de important este ca aceste nave să fie construite în România, cu implicarea industriei locale de apărare. „E important și contextul, tot ceea ce se întâmplă în zona extinsă a Mării Negre, ca România să aibă capacitatea de producție, de reparare, de întreținere și modernizare a navelor pe teritoriul său național”, a explicat Gheorghe Savu.

Articles You Might Like

Share This Article

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on tumblr