UMB (firmă deținută de „regele asfaltului” Dorinel Umbrărescu), unul dintre cei mai importanți constructori pe proiectele majore de infrastructură rutieră din România, a anunțat că oprește toate lucrările pe care le are în derulare. Printre acestea se numără și drumul expres Galați-Brăila.
„UMB a luat o decizie fără precedent: începând de luni, 11 iulie 2022, nu își va mai chema oamenii la muncă. Săptămâna curentă este una de odihnă, conform procedurilor interne, angajații UMB lucrând 14 ore pe zi plus sâmbetele. Sunt în pericol 7 proiecte care împreună depășesc 140 de kilometri, adică mai bine de o treime (aproape 36%) din totalul de 391 kilometri de autostradă și drum expres veritabil pe care România are în prezent contracte de execuție semnate”, a informat Asociația Pro Infrastructură.
Excepție face doar DEx12 Centura Slatina, acolo unde cei de la UMB sunt foarte aproape de final și au confirmat că vor continua astfel încât să încheie lucrările în jurul datei de 28 iulie.
Motivul este unul destul de bizar, dar pe undeva întemeiat, căci nimănui nu-i place să lucreze în pierdere Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) le promite constructorilor, nu doar celor de la UMB, de peste 6 luni, că Guvernul va adopta, prin ordonanță de urgență, formula de ajustare a prețului contractelor. Însă n-a făcut nimic, deși prețurile materialelor au explodat,
„Dar una este să promiți, alta este să faci. Așa că, până la noi ordine, cei de la UMB joacă tare și intră într-un soi de „grevă”, asumându-și niște riscuri contractuale semnificative: penalități de întârziere sau, în caz extrem, pierderea garanției de bună execuție. Situația este foarte gravă. Ar fi un dezastru dacă lucrurile ar degenera și s-ar ajunge la încetarea de comun acord sau rezilierea unui singur contract, darămite a tuturor, adică a 36% din totalul kilometrilor de autostradă și drum expres aflați în execuție”, mai precizează Asociația Pro Infrastructură.
CNAIR a reacționat la decizia UMB de a opri, din 11 iulie 2022, lucrările pe toate șantierele, inclusiv pe cel al drumului expres Galați – Brăila.
„UMB este un partener pe care CNAIR îl consideră serios. Compania a luat permament măsuri pentru a sprijini toți constructorii care au contracte în derulare. În cazul particular al UMB, dovadă sunt întâlnirile periodice cu managementul acestui constructor, pentru găsirea celor mai bune soluții privind acoperirea costurilor suplimentare provocate de creșterea prețurilor la materialele de construcție.
CNAIR a făcut inclusiv propuneri care au dus la aprobarea de către Guvernul României a OUG 64/2022, tocmai pentru a diminua impactul acestor costuri suplimentare. După publicarea acestei OUG, CNAIR a continuat să propună măsuri de îmbunătațire. Rezultatul este acela că MIPE la randul său a inițiat o Ordonanța de Guvern care va îmbunatăti aplicarea acestor corectii de pret. Documentul elaborat de MIPE este în procesul de avizare și avem încredere că în următoarea perioadă acest document va fi aprobat în ședință de Guvern, în acord cu propunerile noastre.
Este adevărat că prețurile la materialele de construcții au crescut constant în ultimele luni, dar CNAIR aplică doar măsuri care sunt în concordanță cu legea, cu prevederile contractuale și cu normativele europene. Este important să precizăm că o astfel de abordare pentru sprijinirea constructorilor care au în derulare contracte, reprezintă o premieră în rândul statelor Uniunii Europene”, a precizat CNAIR.