Prețul biletelor de transport în comun, din Galați, va crește cu 25%. Cum justifică Transurb SA majorarea

Începând cu 1 ianuarie 2023, prețul unui bilet de călătorie valabil 60 de minute va crește de la 2 lei la 2,5 lei (respectiv cu 25%) potrivit unui proiect de hotărâre ajuns pe masa aleșilor locali. Sursele noastre din interior indică faptul că șansele de aprobare a măsurii sunt de 100%, date fiind datele din memoriul justificativ prezentat de societatea publică Transurb SA.

Mai exact, se subliniază faptul că tariful de 2 lei pentru o călătorie a fost aprobat în martie 2017 și a fost menținut și odată cu introducerea biletului valabil 60 de minute, indiferent câte mijloace de transport ar fi utilizate, deși costurile sunt cu mult mai mari decât tariful.

Un calcul al tarifului, realizat pe baza veniturilor și cheltuielilor, concluzionează că, de fapt, o călătorie costă 5,90 lei (!!!), diferența fiind acoperită prin subvenţii de la bugetul local. Ca să înțelegeți mai bine, fiecare călătorie se achită acum astfel: 2 lei (32% doar) de către călător și 3,90 lei (68%) de către Primărie, adică de noi toți, fie că mergem cu autobuzul, pe jos sau cu mașina personală.

Situația nu se schimbă substanțial după majorarea la 2,5 lei a prețului călătoriei, căci tot rămâne de acoperit o subvenție de 3,40 lei pe călătorie, asta desigur dacă prețurile la carburanți, piese și costurile salariale se vor menține la nivelul actuale. Dar se vor menține?

„Pentru așezarea tarifului la un nivel de suportabilitate al călătorilor, vă rugăm modificarea acestuia și stabilirea lui la cel puțin 2,5 lei, preț bilet achiziționat de la casa de bilete și TVM. Iar biletul de călătorie achiziționat în mijlocul de transport de la conducătorul auto/ vatman să aibă tariful de 3 lei”, a cerut Transurb, prin memoriul justificativ.

Odată cu prețul călătoriei vor crește și prețurile diferitelor abonamente Transurb. Însă despre aceseta vor reveni cu detalii după ce vor fi aprobate.

Una peste alta, această situație readuce în discuție performanțele economice ale Transurb SA, care este, de fapt, un agent electoral al primarului în exercițiu, totul în dauna bugetului orașului. Practic, această afacere „mănâncă” din banii publici peste 8 milioane de euro pe an, situația în esență inacceptabilă. Înțelegem ca primăria să subvenționeze călătoriile pentru pensionari, elevi și studenți (însă 60 de călătorii de câte 60 de minute pe lună de persoană ar fi arhisuficiente), însă, în actualele condiții, avem de-a face cu o pecingine care se tot întinde și care apasă tot mai mult pe bugetul public al orașului.

Articles You Might Like

Share This Article

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on tumblr