Nu știm cine se ocupă de partea de comunicare la Consiliul Județean Galați, însă știm că în privința ultimei investiții anunțate a făcut un adevărat ghiveci propagandistic, din care nu prea înțelegi ce-a vrut să spună, de fapt, autorul.
Începutul este clar: CJ Galați a depus spre finanțare un proiect major – partea de proiectare fiind deja realizată! – de modernizare a aproape 60 de kilometri de drum județean, pentru care se vor cheltui circa 78 de milioane de euro (363.553.570 de lei, TVA inclus). Bun! Era nevoie, căci sunt destule drumuri în stare foarte proastă în județ.
Ruta anunțată, însă, te bagă în ceață, căci adună de-a valma drumuri existente, unele fără vreo legătură între ele sau deja modernizate, cu drumuri inexistente. Ia citiți aici: Bălăbănești – Bălășești – Ciureștii Noi – Ciureștii Vechi – Cotoroaia – Cerțești – Blânzi – Corod – Valea Mărului – Slobozia Conachi – Schela (ferma de la Greaca) – Șendreni (extravilan) – intersecţia cu DN25 (pod sat Traian).
Nici declarația președintelui CJ Galați, Costel Fotea, nu prea lămurește lucrurile. „Această axă rutieră, care leagă nordul de sudul județului, este formată din cinci drumuri județene. Vorbim de aproximativ 60 de kilometri de drum care vor fi modernizați complet, în cadrul unei investiții cu bani europeni de peste 73 de milioane de euro. Avem deja certitudinea că vom primi finanțare europeană, acest proiect făcând parte dintr-o listă prestabilită de proiecte deja selectate care vor primi fonduri din bugetul UE”, zice președintele.
Păi, bre, domnule președinte de județ, De la Bălăbănești până la Valea Mărului e cumva clar, căci acoperă complet DJ 251 H (Corod-Valea Mărului) și DJ 251 B (Bălăbănești-Blânzi), precum și un mic segment din DJ251 A (Blânzi-Corod). Asta e clară, se justifică.
N-am înțeles însă ce caută în listă porțiunea Valea Mărului-Slobozia Conachi-Schela (ferma de la Greaca), dat fiind că însumează o porțiune imensă din DJ251, drum care a fost modernizat acum doar trei ani! De la Schela la Greaca asfaltul este impecabil, mai bun decât pe orice drum din județ, deci nu-i fix nimic de făcut decât dacă sunt ceva bani de tocat și de spălat. La fel, între Slobozia Conachi și Valea Mărului.
În același timp, este complet neclar ce înseamnă modernizarea șoselei pe traseul Schela (ferma de la Greaca)- Șendreni (extravilan) – intersecţia cu DN25 (pod sat Traian). Nu de alta, dar pe amintitul traseu există doar un drum agricol ca vai de mama lui (accesibil doar cu tractorul), pe acolo nu figurează pe nicio hartă c-ar exista un drum județean ce trebuie modernizat. Nebănuite sunt însă căile Domnului, mai ales că drumul agricol trece prin apropierea unei mănăstiri relativ noi – Sf. Mc.Trifon – apoi traversează ceea ce ar trebuie să fie conexiunea dintre Centura Mare a Galațiului și DN25. Să se fi gândit CJ Galați la niște lucrări în avans? Greu de spus!
În fine, președintele Fotea mai oferă câteva detalii despre proiectul la care facem referire: „Lucrăm de mult la acest proiect, am finalizat și proiectarea tehnică, tot cu fonduri europene, avem gata și licitația pentru desemnarea constructorului, astfel că așteptăm semnarea contractului de finanțare pentru a demara la propriu lucrările. Este o investiție amplă, care înseamnă consolidarea fundației drumului, lărgirea părții carosabile, modernizarea a 12 poduri și a peste 1000 de podețe, precum și amenajarea de trotuare, piste de bicicletă și sisteme de colectare a apelor pluviale. Mai mult,în cadrul acestui proiect, vom primi fonduri și pentru împădurirea a peste 60 de hectare de teren, pentru reducerea efectelor poluării”.
Potrivit CJ Galați, finanțarea acestui proiect va fi asigurată cu fonduri din Programul Regional Sud-Est 2021-2027.