Zăpăceala adeverințelor de vechime în muncă. ITM încearcă să lămurească lucrurile, însă este nevoie urgentă de schimbări legislative

Deoarece noua lege a pensiilor a declanșat o veritabilă frenezie cu privire la actele necesare recalculării, Inspecția Muncii organizează, până la sfârșitul acestui an, prin inspectoratele teritoriale, o campanie națională de informare a angajatorilor și salariaților cu privire la eliberarea adeverințelor de vechime.

O astfel de sesiune s-a desfășurat la sediul Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM) Galați pe 24 octombrie, cu participarea a 28 de angajatori sau reprezentanți ai acestora. Vor urma, firesc, și altele, lucru lăudabil pentru instituția gălățeană.

Potrivit ITM Galați, acțiunea a fost interactivă. Inspectorii de muncă au prezentat prevederile legislative referitoare la eliberarea adeverințelor de vechime și au răspuns la întrebările adresate de participanți. Toți cei prezenţi au primit câte un pliant elaborat de ITM Galați care conține dispozițiile legale care reglementează obligația angajatorilor de a elibera adeverințe.

În virtutea dispozițiilor Codului muncii și Hotărârii Guvernului nr. 905/2017 privind registrul general de evidență a salariaților, angajatorii au obligația, la încetarea activității salariatului, să îi elibereze acestuia o adeverință care să ateste activitatea desfășurată, durata acesteia, salariul, vechimea în muncă și în specialitate.

Acest document aduce informații necesare despre perioada de activitate a salariatului în cadrul angajatorului și cuprinde următoarele elemente: datele de identificare ale salariatului și, respectiv, ale angajatorului, data și numărul contractului individual de muncă, tipul de contract, data începerii activității, funcția ocupată, salariul de bază și sporurile prevăzute în contractul de muncă, modificările suferite în executarea raportului de muncă, data încetării contractului individual de muncă, temeiul de încetare, perioadele de absențe nemotivate și concedii fără plată, semnătura reprezentantului legal al angajatorului și ștampila.

Termenele legale pentru eliberarea adeverințelor de vechime par simple și ușor de respectat. Documentul, cu toate datele menționate mai sus, trebuie eliberat de angajator în cel mult 15 zile de la data solicitării. Dacă, în momentul solicitării, angajatorul se află în procedură de insolvență, faliment sau lichidare, obligația eliberării adeverinței revine administratorului judiciar sau, după caz, lichidatorului judiciar, în termen de maximum 60 de zile calendaristice.

Adeverințele de vechime se solicită în scris fostului angajator. Dacă acesta nu mai există, adeverințele se vor solicita, în scris, unității care a preluat arhiva acestuia, în cazul angajatorilor cu capital de stat sau mixt, sau ITM-ului în a cărui rază teritorială a avut sediul social angajatorul, în cazul angajatorilor cu capital privat, doar pentru perioada cuprinsă între anii 1990 și 2010, în schimbul unei taxe de 20 lei/document. Asta e partea ușoară, după 2010 este bâlciul, pe alte tarife, mult mai mari.

Date privind societățile și succesorii în drepturi ai acestora pot fi obținute de la Oficiul Național al Registrului Comerțului. Succesorii în drepturi ai angajatorilor desființați au obligația de a elibera, la cerere, în termen de maximum 60 de zile calendaristice, adeverințe cu datele existente în documentele pe care le dețin.

În cazul în care angajatorul este desființat și activitatea oprită, obligația de a elibera adeverințele de vechime o au operatorii economici autorizați în prestarea de servicii arhivistice. Aceste servicii se efectuează contra cost, pe baza unor tarife ale căror limite maxime sunt stabilite anual de către Arhivele Naționale.

Practic, în cazul acestor „administratori de arhive” pentru fiecare an de vechime solicitantul are de achitat 81 de lei (valoarea punctului de pensie, mai exact), plus o taxă „de consultanță” de 100 de lei. Un calcul simplu arată că la o vechime de 10 de ani, solicitantul are de achitat suma de 810 de lei, ceea ce ni se pare extrem de mult pentru un petec de hârtie.

Situația este cu atât mai complicată cu cât, din punctul nostru de vedere, taxarea în cazul obținerii acestor date cu caracter personal, care au ajuns în administrare privată fără să existe acordul salariatului (obligatoriu prin legislația GDPR) încalcă flagrant legea, fiind caz de manual pentru CEDO. Așadar, sigur este nevoie urgentă de niște schimbări legislative, până când situația nu va exploda în justiție.

Guvernanții au promis că vor vor descurca ițele acestei operațiuni, însă, deocamdată, sunt prea ocupați cu campania electorală. Iar după alegeri șansele sunt și mai slabe, că vor fi ocupați cu noile curbe de sacrificiu pentru a scăpa țara de falimentul unde tot ei, politicienii, l-au provocat…

Articles You Might Like

Share This Article

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on tumblr