Panică printre siderurgiști. Negocierea noului contract colectiv este în impas, bonurile de masă nu s-au mai dat, se așteaptă mila guvernului

Situația Combinatului Siderurgic Liberty Galați este departe de a fi una fericită. Problemele financiare devin tot mai grave – sunt deja mii de dosare în instanță prin care colosul de la Galați este somat să-și plătească datoriile restante – iar spectrul insolvenței devine tot mai clar.

Siderurgiştii aşteaptă acum rezultatele negocierii Contractului Colectiv de Muncă (CCM), însă acestea se anunță extrem de complicate, dat fiind că în anul 2024 mai mult s-a stat decât s-a muncit pe platforma combinatului, singurul furnal funcţional fiind oprit mai mult de o jumătate de an. iar dacă producție nu e, nici bani nu sunt, așa că rezultatele financiare pe2024 se anunță dezastruoase. Asta după ce 2023 a fost, deja, cel mai rău an din istoria combinatului…

Semnele nu-s deloc bune, așa că nu-i de mirare că angajații se tem pentru locurile lor de muncă. Un amănunt care deja a generat panică este acela că în noiembrie siderurgiștii nu au mai primit bonurile de masă, care de obicei se dădeau până pe 67 ale lunii.

Nici negocierile nu pare să producă mari așteptări. Salariații se tem că forța Sindicatului Siderurgistul AMG nu mai este ce-a fost (mulți din conducere sunt deja pensionari) și că patronatul ar putea să ridice din umeri și să nu ofere nicio indexare, câtă vreme situația companiei este dramatică.

O rază de speranță ar fi dinspre politicieni, însă dacă trec alegerile și ajutorul guvernamental promis (pe fond electoral, desigur) nu vine, șansele să mai vină apoi tind către zero.

Aflat la vânătoare de voturi, premierul Marcel Ciolacu a promis că pe 20 noiembrie 2024 ar putea avea loc o şedinţă de guvern în care s-ar putea adopta o hotărâre de sprijin pentru combinatul siderurgic de la Galaţi. Însă ședința n-a mai avut loc, Ciolacu e prins cu altele (cum ar fi scandalul Nordis, care-l trage serios în jos în sondaje). Deci lucrurile devin și mai tulburi pentru siderurgiștii de la Galați…

Iar asta nu este tot. Chiar dacă ajutorul de stat ar veni (deși este puțin probabil), siderurgiștii se tem că banii de la guvern vor fi tocați pentru acoperirea unor datorii presante, iar din ianuarie-februarie luni se va ajunge din nou în blocaj financiar. Și – probabil – la neplata salariilor și la concedieri.

Trebuie amintit că pe data de 15 noiembrie 2024 a fost semnat protocolul deschiderii negocierii CCM Liberty Galaţi SA. Sindicatul Siderurgistul AMG a înaintat administraţiei două adrese prin care se solicită documentele şi informaţiile referitoare la situaţia economico-financiară a Liberty Galati S.A., în vederea fundamentării revendicărilor de interes pentru negocierea Contractului Colectiv de Munca pentru perioada următoare, respectiv cu propunerile de modificare a conţinutului Contractului Colectiv de Munca pentru anul 2024.

După ce va primi aceste documente, sindicatul va reveni cu adresa de creştere a veniturilor salariale pentru anul 2025 şi alte modificări la articole ce au legătura cu alocarea financiară.

Marea întrebare este dacă se va întâlni cererea cu oferta, știut fiind că societatea este la pământ cu banii (datoriile sunt colosale, iar producția scârțâie, e pe pierdere lună de lună), iar angajații cer măriri importante, dat fiind că salariul mediu din Combinat a coborât deja sub salariul mediu pe economie!

Deocamdată, la prima şedinţă de negociere a CCM, din 19 noiembrie 2024, Sindicatul Siderurgistul AMG a cerut compensaţiile bănesti la concedierea unui salariat din motive care nu ţin de persoana sa, indiferent dacă este vorba de concediere individuală sau colectivă, precum şi în cazul concedierii pentru necorespundere fizica şi/sau psihică, sau ca urmare a constatării nulităţii absolute a Contractului Individual de Muncă, din culpa Liberty Galati SA.

Sindicaliştii propun un cuantum mai mare a acestor compensaţii băneşti, astfel:

  • 18.000 lei in cazul in care costurile salariale ale companiei pentru acel salariat sunt de pana la 2.460 lei la nivelul lunii în care operează încetarea Contractului Individual de Munca;
  • 20.000 lei in cazul in care costurile salariale ale companiei pentru acel salariat sunt intre 2.460 lei si 2880 lei la nivelul lunii in care operează încetarea Contractului Individual de Munca;
  • 22.000 lei in cazul in care costurile salariale ale companiei pentru acel salariat sunt peste 2.880 lei la nivelul lunii in care opereaza incetarea Contractului Individual de Munca;
    De asemenea, se doreşte şi modificarea condiţiilor de acordare a compensaţiei variabile care se acordă lunar după încetarea raporturilor de muncă, echivalentă cu un salariu lunar brut individual la momentul încetării raportului de muncă, durata pentru care se acordă compensaţia lunară fiind determinată în functie de vechimea în muncă a salariatului respectiv:
  • pentru salariatii cu vechime de pana la 3 ani — compensatia lunara se acorda timp de 6 luni;
  • pentru salariatii cu vechime cuprinsa intre 3 si 5 ani – compensatia lunara se acorda timp de 6 luni;
  • pentru salariatii cu vechime peste 5 si 10 ani – compensatia lunara se acorda timp de 15 luni; pentru salariatii cu vechime cuprinsa intre 10 si 15 ani – compensatia lunara se acorda timp de 18 luni;
  • pentru salariatii cu vechime peste 15 si 20 ani – compensatia lunara se acorda timp de 21 luni; pentru salariatii cu vechime cuprinsa intre 20 si 25 ani – compensatia lunara se acorda timp de 24 luni;
  • pentru salariatii cu vechime peste 25 si 35 ani – compensatia lunara se acorda timp de 28 luni;
  • pentru salariatii cu vechime peste 35 ani – compensatia lunara se acorda timp de 32 luni.

Sindicaliştii au cerut şi modificarea Art. 50 din CCM, astfel încât angajații să primească, la pensionare, un bonus de 6 salarii brute. Se mai cer modificări şi ale Art. 98 la care se prevede ca societatea să suporte integral valoarea transportului organizat prin convenţii pentru deplasarea salariaţilor Ia şi de la locul de muncă, iar pentru personalul navetist se va deconta în limita abonamentului stabilit pe traseul respectiv. Se cere și ca salariaţii navetiști care se deplasează cu mașina proprietate personala Ia și de la locul de să beneficieze de decontare financiara în limita abonamentului stabilit pe traseul respectiv.

Surse din conducerea Combinatului ne-au confirmat că sindicatul a depus aceste solicitări (dar și altele, cum ar fi cele legate de prime de concediu), însă că lucrurile nu sunt deloc simple, având în vedere starea financiară a companiei. Se pare că pachetul oferit de patronat va fi infinit mai mic decât ceea ce cer sindicaliștii, adică cel mult o actualizare cu rata inflației, fără alte bonusuri.

De asemenea, nivelul compensațiilor la încetarea contractului de muncă din motive neimputabile angajatului ar putea rămâne la fel ca până acum, ba chiar ar putea scădea. Există și varianta că statul ar putea susține financiar eventualele concedieri colective.

Următoarea şedinţă de negociere va avea loc pe 28 noiembrie 2024. Și se pare că va ieși cu scântei.

Articles You Might Like

Share This Article

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on tumblr