Nr.4047, Vineri, 5 Iunie 2020  
Home AdministratieCulturaEconomicEvenimentJustitiePoliticSocial Mica PublicitateArhivaContact
Publicitate
Meteo

Cer senin

Max
: 25 ° C
Min : 14 ° C
Poza zilei
Curs Valutar

ANCHETĂ Cum se toacă banii gălățenilor. Sumele demente plătite de Primărie pentru dezmățul financiar din teatre și din transportul public

      Pare greu de crezut, dar Primăria din Galați a cheltuit în 2019 (datele sunt din raportul privind execuția bugetară, nu-i niciun secret așadar) sume indecent de mari, le-am putea numi chiar demente, pentru a susține dezmățul financiar din transportul public de persoane și din teatre.

      Anul trecut Transurb SA a înghițit din bugetul public nu mai puțin de 90,81 de milioane de lei (peste 19 milioane de euro-o adevărată avere!), ceea ce înseamnă că fiecare gălățean (de la pruncii nou-născuți și până la venerabilii care au depășit suta de ani) a plătit, din propriu buzunar (ca taxe și impozite), câte 300 de lei.

      Asta doar pentru a susține uriașa mașină de tocat bani numită Transurb, acolo unde mai bine de jumătate dintre posturi sunt ocupate pe criterii politice (în special PC/ALDE), iar achizițiile dubioase (ca să nu zicem trucate) au fost mai mereu pe bază de „parandărăt” consistent.

      Din suma amintită, mai puțin de 40% a ajuns la procurarea de mijloace de transport (lucru de apreciat în esență, căci parcul auto e jalnic), iar restul de 54,56 de milioane de lei (11,6 milioane de euro) s-a „topit” pentru subvenționarea activității societății publice. Practic, fiecare gălățean a scos din buzunar în acest scop câte 182 de lei, adică echivalentul a 91 de călătorii anual. Imens și neverosimil!

      Nici cu teatrele (să le și amintim: Teatrul Dramatic „Fani Tardini, Teatrul Național de Operă și Operetă „Nae Leonard” și Teatrul de Păpuși „Gulliver”) nu-i treaba tocmai în regulă, căci acestea i-au costat pe gălățeni, din bugetul public pe 2019, amețitoarea sumă de 35,98 de milioane de lei (7,6 milioane de euro).

      Spre o corectă comparație este bine să știți că pentru reparații de străzi s-a alocat mult mai puțin decât pentru teatre (respectiv 20,59 milioane de lei), iar întreținerea parcurilor și spațiilor verzi a costat 18,73 milioane de lei, în vreme ce salubrizarea spațiilor publice din oraș (străzi, alei, trotuare, spații verzi) a costat numai 25,74 milioane de lei.

      Suma tocată (vom explica de ce spunem „tocată”) de teatre este aproape la fel de mare cu cea cheltuită de municipalitate pentru susținerea întreg sistemului de învățământ preuniversitar (grădinițe, școli și licee) din orașul Galați, care se ridică la 41,37 milioane de lei.

      Mulți dintre dumneavoastră se întreabă poete, pe bună dreptate, cum de reușesc teatrele din Galați să cheltuie așa sume uriașe (la care trebuie adăugate-atenție!- și încasările din bilete, din sponsorizări, din subvenții de la Ministerul Culturii și din proiecte). Ei bine, se cam poate.

      Bunăoară, schema de personal a fost umflată fără milă în ultimii ani. Dincolo de faptul că s-a făcut angajări nu nemiluita, trebuie spus că cele trei teatre au, fiecare, câte patru directori: manager, director artistic, director tehnic și director financiar, dar chiar și câte un purtător de cuvânt cu normă întreagă (deși nu-i deloc de ce-i necesar amintitul post, care presupune maximum 2-3 ore de muncă pe săptămână). Însă cheia poveștii este lista de colaboratori externi, care este uriașă și dublează bugetul de salarii.

      Surse din interiorul teatrelor ne-au dezvăluit că „se poartă” o metodă foarte interesantă, numită „schimb de mame” prin intermediul căreia managerii diverselor teatre din țară fac schimb de personal pentru diferite prestații, pe sume foarte mari, plătite ca drepturi de autor. Spre exemplu, un regizor „importat” (iar majoritatea managerilor sunt și regizori, căci ei dau tonul afacerii) ajunge să coste, pentru montarea unui singur spectacol (cu mai multe reprezentații, evident) între 8.000 și 12.000 de lei.

      Însă nimic nu-i întâmplător, căci dacă un regizor de la Cluj sau Arad montează la Galați, pe bani frumoși, automat un regizor de la Galați montează la Cluj sau la Arad, tot pe bani frumoși. E valabil aranjamentul și cu Brăila, dar și cu Botoșani sau Bârlad. Totul să iasă banul, mai ales că se decontează din bugetele primăriilor. Însă despre toate aceste vom reveni într-un articol distinct, cu nume, sume, reciprocități, spectacole samd).

      Hazliu este că în toată povestea finanțării teatrelor actorii locului au ajuns să fie o cantitate neglijabilă (scuzată să fie expresia). Spre exemplu, la Teatrul „Fani Tardini” sunt doar 11 actori dintre cei 56 de angajați (mai puțin de 20% din personal, deci). În schimb sunt 4 regizori (dintre care unul este director artistic), secretar literar, impresar, secretar PR, dactilografă, 2 șoferi, 6 mașiniști, 2 recuziteri, 3 croitori, peruchier cu normă întreagă, 2 tâmplari, 3 referenți (!), un jurist (care face ce?) samd.

      Cel mai mare salariu de actor depășește 10.000 de lei (din care 9.874 lei salariul și 347 lei indemnizația de hrană; da, se plătește și așa ceva!), iar managerul are o leafă de 10.887 lei. Cea mai mică leafă (2.480 de lei lunar) o are spălătoreasa teatrului.

      În privința Teatrului Gulliver, schema de personal e ceva mai mică: 33 de angajați, dintre care 12 actori, un director plătit cu 10.800 de lei pe lună, vreo 9 muncitori și o mulțime de angajați (printre care jurist, organizator de spectacole sau referent achiziții publice) a căror noimă e greu de înțeles, căci teatrul nici măcar nu are un sediu, funcționând în clădirea „Dramaticului”. Lefurile sunt frumușele, căci 5 dintre actori au peste 9.500 de lei pe lună, iar contabilul-șef tot cam atât. Apropo de finanțele teatrului (că or fi și tare complicate, la 33 de salariați și 60 de spectacole pe an!) în afară de contabilul-șef mai există un contabil și un casier, precum și un angajat pe resurse umane.

      La Teatrul „Nae Leonard” treaba e și mai „groasă”: sunt 120 de angajați, dintre care 65 pentru latura artistică și 55 pentru management și zona auxiliară. Iar lor trebuie adăugați și cei peste 50 de colaboratori, unii cu indemnizații de mii de euro pentru un singur spectacol. Ca și în cazul Teatrului Dramatic, vom reveni cu informații detaliate despre rețeaua de căpușit banii publici.

      La Muzical, directorul general al teatrului are o leafă de 11.055 lei lunar, iar un artist poate ajunge la 6.000 de lei. În general lefurile personalului tehnic sunt modeste, însă și numărul lor este impresionant. Spre exemplu, teatrul are nu mai puțin de 4 croitorese, deci cam cât un atelier de croitorie respectabil, cu cifră de afaceri de sute mii de euro anual și profit pe măsură. Bine, la Leonard, nu se face profit, ci se toacă banii orașului, doar cheltuielile de publicitate și promovare fiind de aproape 80.000 de euro pe an, bani dirijați mai ales la promovarea de evenimente cu substrat electoral.

      În ceea ce privește proiectele cu finanțare națională sau europeană, acestea aproape că au dispărut din bugetele celor trei teatre, după ce acum 10-12 ani părea promițătoare.

      Explicația este simplă: angajații au simțit mirosul banilor și și-au făcut asociații non-profit prin care derulează proiecte de acest fel, sub titulatura de „trupe independente”. Acest lucru se întâmplă în timp ce-atenție!-ei sunt angajați cu normă întreagă la teatrele de stat și mai fac și bani frumoși (între 3 și 15 salarii lunare anual, conform situațiilor financiare de la parteneri) din colaborările externe cu alte teatre de stat.

      Situația este, fără doar și poate, de natură să provoace îngrijorare, căci vorbim despre o manieră revoltătoare (pe alocuri ilegală) de a cheltui banii publici. Sesizăm pe această cale Primăria Galați și Curtea de Conturi. Poate și procurorii antifraudă, căci pare și de competența lor.

     
Autor: Radu Antonescu
Discutii pe baza articolului de mai sus:
Nume
Opinie
Nu sta in anonimat spune-ti parerea! :
Nume
Opinie

email:

cat face trei adunat cu doi ? :
Administratie - Zece zile de coșmar pentru șoferi pe strada Siderurgiștilor. Evitați zona!
Primăria municipiului Galați informează că, în perioada 4-14 iunie 2020, circulația rutieră pe strada Siderurgiștilor, zona Piața Energiei, pe sensul de mers dinspre Viaduct, se va desfășura îngreunat, traficul auto urmând a fi restricț ...(continuare)
Administratie - Statistică alarmantă: 90% din impozitele gălățenilor se duc pe funcționarea instituțiilor publice și cârpeli. Doar 10% ajung la investiții
Execuția bugetului municipiului Galați pe 2019 scoate la iveală o situație alarmantă: peste 498,56 milioane de lei s-au cheltuit pentru funcţionarea primăriei și a instituțiilor subordonate şi doar 47,07 milioane (adică aproximativ 10%) pe ...(continuare)
Administratie - Restricțiile de circulație de pe strada Moruzzi au fost ridicate. Accesul mașinilor și pietonilor este din nou permis în zonă
De miercuri, 3 iunie, restricții de circulație de pe strada Moruzzi, din zona Spitalului CFR (Valea Orașului) au fost ridicate. Reamintim că interzicerea accesului auto și pietonal pe strada Alexandru Moruzzi, între strada Dogăriei și strad ...(continuare)
Administratie - „Cotețăreala” se întoarce. Zece zone din oraș, vizate de primărie pentru amplasarea de chioșcuri și tiribombe
Nu mai puţin de zece amplasamente, toate pe Faleza Inferioară, aprobate prin dispoziţii ale primarului Ionuţ Pucheanu, sunt scoase la licitaţie de Primăria Galaţi pentru comercializarea de îngheţată, produse zaharoase şi de patiserie, bău ...(continuare)
Administratie - Fondurile promise de Pucheanu pentru autobuze hibride s-au făcut atât de mici încât pot intra în ghicitoarea cu „ce-i mai mică și mai mică”
Atunci când Primăria Galați anunța că a împrumutat 30 milioane de lei de la EximBank pentru cumpărarea unor autobuze electrice hibrid )creditul era de 100 de milioane, dar includea și alte ținte), parcă le și vedeam în fața ochilor pe ce ...(continuare)
Publicitate
Prima pagina
 
Newsletter
Comentarii
Nu s-a facut nici un comentariu.
Home AdministratieCulturaEconomicEvenimentJustitiePoliticSocial Mica PublicitateContact