Nr.4117, Joi, 26 Noiembrie 2020  
Home AdministratieEconomicEvenimentJustitiePoliticSanatateSocial Mica PublicitateArhivaContact
Publicitate
Meteo

Cer senin

Max
: 21 ° C
Min : 5 ° C
Poza zilei
Curs Valutar

Gogorița mega-portului de containere de la Galați. A pornit de la 200 de milioane de euro, s-a micșorat la 90 și s-a înțepenit în licitații

      De vreo 7-8 ani gălățenilor li se vinde, cu repetiție, iluzia unui uriaș port-terminal de containere care să resusciteze economia locală și piața forței de muncă. Discuțiile au fost deschise, pe canale politice evident, încă din 2012, iar în 2014 se anunța, cu surle și trâmbițe, că Administraţia Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi şi operatorii portuari Port Bazinul Nou SA şi Metaltrade International SRL au încheiat un acord de colaborare, în vederea materializării acestui proiect.

      De altfel, o primă variantă a parametrilor şi obiectivelor principale ale proiectului s-a conturat până în 2015, mizându-se pe obţinerea de finanţare prin CEF (Mecanismul pentru Interconectarea Europei). Ambiţiile erau pentru un terminal cu o capacitate de 300.000 de containere (TEU)/an, cu investiţii de 200 de milioane de euro.

      Proiectul a fost declarat eligibil de organismele de implementare europene (INEA), dar asta a fost o chestiune pur teoretică, dat fiind că finanțare n-a mai primit. În tot acest timp, însă, au curs râuri de cerneală și s-au câștigat alegeri (și) cu promisiunile legate de magalomanica „investiție”.

      Abia în 2016 s-a acceptat ideea că proiectul e prea mare, deci imposibil de finanțat, așa că a fost reconfigurat la jumătate: un terminal cu capacitate de 150.000 TEU/an şi investiţii estimate la 89,9 milioane de euro, din care UE dă doar 40%. Restul trebuie asigurat din fonduri proprii, adică fie de la operatorii privați (dacă au), fie de la Ministerul Transporturilor (care nu vedem de ce ar turna bani cu găleata într-o investiție de interes eminamente privat, nu foarte necesară în esență). De altfel nici nu-i chiar clar cum va fi asigurat fluxul de mărfuri preconizat (unul uriaș, de 10 ori mai mare decât traficul actual din porturile locale (exceptând Portul Mineralier, unde, oricum, este operată marfă dedicată combinatului siderurgic, deci va rămâne tot acolo și după ce va fi făcut noul terminal).

      Totuși, în ciuda hibelor din studiul de impact, Portul Galați a obținut în 2017 finanțare europeană pentru a deveni primul port la Dunăre din România care va putea opera containere, asemenea portului german Duisburg, investiția totală fiind de aproape 90 milioane de euro. Bucurie mare, noi laude de campanie electorală, speranțe mari.

      Și totuși, proiectul se dovedește în continuare o uriașă gogoriță, dat fiind că beneficiarii proiectului, Administraţia Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi şi operatorii portuari, nu reușesc însă să finalizeze licitațiile pentru execuția lucrărilor, deși prima licitație a fost demarată încă din 2018. Deja sunt aproape trei ani de zbateri inutile, răstimp în care toți potențialii ofertanți au atras atenția că finanțarea asigurată nu acoperă decât cam 80-85% din costurile reale de realizare a proiectului. Semn că documentația s-a făcut prost, pe genunchi, sau că la mijloc ar fi o încercare de „tun financiar”.

      Potrivit unor noi estimări, lucrările ar putea începe în 2021 și dacă se vor finaliza la termen, platforma multimodală din portul Galați ar putea deveni funcțională abia în 2023. Desigur, acesta este un scenariu optimist, la fel de optimist precum cel din 2014, când se dădea drept sigur termenul 2018 pentru darea în exploatare.

      Un alt amănunt important este că mega-investiția (acum un pic mai puțin mega decât era; să vedem ce urmează) va crea, de fapt, doar vreo 60 de noi locuri de muncă. Așa, cam cât 20 de chioșcuri de cartier, deci toată zarva este doar o perdea de fum cu iz populist.
Autor: Radu Antonescu
Discutii pe baza articolului de mai sus:
Nume
Opinie
Nu sta in anonimat spune-ti parerea! :
Nume
Opinie

email:

cat face trei adunat cu doi ? :
Economic - Disponibilizări la Șantierul Naval Galați: 120 de oameni au plecat deja, alți 380 pleacă până la sfârșitul lui 2020
La Şantierul Naval Damen Galaţi este în plină derulare un program de restructurare care prevede reducerea cu până la 500 de persoane a numărului de angajaţi, până la sfârşitul anului 2020. Conform surselor sindicale, aproape un sfert dint ...(continuare)
Economic - 42 de străini, plasați în carantină la Galați. Au intrat în contact cu un cetățean cu Covid-19
Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă (CJSU) Galaţi a aprobat, în şedinţa din 24 noiembrie, cazarea a 42 de persoane (41 de afgani şi un egiptean) din cadrul Centrului Regional de Proceduri şi Cazare Imigranţi Galaţi în două cen ...(continuare)
Economic - Curentul electric al gălățenilor trece de la „roșu PSD” la „galben PNL”. Numire politică la șefia SDEE Muntenia Nord
Continuă sarabanda politizării și repolitizării tuturor instituțiilor și societăților aflate în competența Statului, ca și cum le-am fi rezolvat deja pe toate în țara asta, spitalele sunt impecabile, drumurile așijderea, școlile sunt c ...(continuare)
Economic - Drumul expres Galați-Brăila: s-a dat „verde” pentru exproprierile pe amplasamentul propus
Guvernul României a aprobat un proiect de hotărâre privind declanșarea procedurilor de expropriere a tuturor imobilelor proprietate privată de pe traseul „lucrării de utilitate publică de interes național Drum expres Brăila-Galați”. Tr ...(continuare)
Economic - Performanță de excepție la Damen Galați: nave de luptă livrate Marinei Militare din Pakistan
Zilele trecute, în cadrul unei ceremonii desfăşurate ȋn România, Marina Militară din Pakistan a preluat oficial de la Șantierul Naval Damen Galați noua sa Corvetă-tip Damen OPV 1900-cu numele PNS Tabuk. Nava face parte dintr-o serie de dou ...(continuare)
Economic - Șef nou la Direcția Regională a Vămilor. Fără concurs, după ce șeful titular a fost detașat temporar în alt județ
Liberalii continuă sarabanda de numiri de șefi de instituții publice. Evident, totul se face la mișto, fără concurs, la limita legii căci (nu-i așa?) manevrele dubioase galbene nu-s totuna cu manevrele dubioase roșii, iar gălățenii sunt s ...(continuare)
Economic - Un gigant mondial din industria de Apărare, interesat de o cooperare extinsă cu Universitatea Dunărea de Jos
Directorul diviziei din România a ELBIT Systems a discutat cu reprezentanţii Universităţii ”Dunărea de Jos” despre un potenţial parteneriat ce ar viza competenţele şi resursele materiale şi umane ale instituţiei de învăţământ şi k ...(continuare)
Publicitate
Prima pagina
 
Newsletter
Comentarii
Nu s-a facut nici un comentariu.
Home AdministratieEconomicEvenimentJustitiePoliticSanatateSocial Mica PublicitateContact