Administratorul unei cunoscute firme de producție industrială din Galați tocmai ne-a relatat un incident extrem de neplăcut de care a avut parte la Serviciul de Impozite și Taxe al Primăriei Galați. Este vorba de serviciul care relaționează cu persoanele juridice și care are sediul pe strada Basarabiei (FOTO).
Întreaga desfășurare a incidentului arată în esență cu cât dispreț sunt tratați contribuabilii din Galați de către funcționarii care își ascund lenea și nepăsarea în spatele unor așa-zise regulamente. La mijloc însă este o exacerbare a birocrației și o încetinire a mediului de afaceri, cu efecte asupra întregului oraș, căci „sângele cetății” este reprezentat de impozitele și taxele încasate din mediul privat.
Poate că primarul Ionuț Pucheanu – de altfel un susținător admirabil al mediului de afaceri – va lua măsurile care se impun după ce i se va aduce la cunoștință întâmplarea din acest articol. Întâmplare care nu este, de altfel singulară.
După cum ne-a povestit omul de afaceri la care facem referire, joi, 19 mai, a mers la Serviciul Impozite și Taxe al Primăriei pentru a scoate un certificat fiscal din care să rezulte că este cu „dările” plătite la zi. Documentul îi era necesar pentru a participa la o licitație publică. Cum spuneam, este vorba de o firmă de producție industrială care se bazează pe aceste licitații pentru a putea asigura fluxul de producție și pâinea salariaților.
Emiterea acestui certificat este, în esență, o formalitate (practic, ar trebui să se treacă la format electronic, ca-n occident, dar cum încă nu-i…). Un funcționar se uită în baza de date informatizată, apoi dă un print. Evident, contra plății unei taxe. Totul durează doar 1-2 minute, nu este un cine știe ce efort. Și totuși…
„Eram singurul client de la ghișee, mă așteptam să primesc hârtia imediat, căci funcționara nu avea nimic altceva de făcut, iar taxa legală fusese achitată. Și, totuși, nu am primit documentul, ci mi s-a spus să revin a doua zi. La mirarea mea că trebui 24 de ore și două vizite pentru a primi ceva ce se putea elibera pe loc, funcționara mi-a replicat că dacă vreau pe loc trebuie să mai plătesc o taxă de urgență”, ne-a povestit omul de afaceri.
„Nu-mi venea să cred că, deși nu avea niciun alt client, pur și simplu stătea degeaba, nu a vrut să elibereze un document pentru care plătisem și care putea fi dat în un minut. Ne umilesc pe banii noștri! Suntem foarte puțini cei care mai facem producție în țara asta, timpul nostru este prețios, însă asta nu pare să conteze pentru funcționari. De ce să dau bani în plus pentru ceva care se putea face fără niciun efort suplimentar în timpul programului de lucru?”, a continuat relatarea.
Surprinzător este că nici șefa serviciului amintit, economista Mariana Piatac, la care omul de afaceri a mers în audiență, nu a avut o atitudine adecvată funcției și rolului pe care instituția îl are în relația cu contribuabilii.
„Doamna Mariana Piatac m-a primit cu ostilitate, de parcă aș fi vrut ceva ce nu mi se cuvenea. Nici măcar nu m-a invitat să iau loc pentru a-i povesti ceea ce s-a întâmplat, m-a ținut în picioare și mi-a vorbit pe un ton superior. Iar concluzia a fost că nu-mi eliberează documentul pe loc, deși era posibil. A invocat un regulament aprobat de Consiliul Local, de parcă ar fi normal să existe o prevedere prin care să se întârzie cât mai mult procedurile, să pună tălpi firmelor. Este absurd și revoltător, sper ca domnul primar să afle aceste lucruri și să ia măsuri, căci știu că ține la mediul de afaceri și le cere deseori angajaților Primăriei să fie cât mai operativi”, ne-a mai spus omul de afaceri.