Vești interesante de la granița de est! Societatea Naţională a Căilor Ferate Române (SNCFR) a anunţat că din 6 iunie 2022 încep lucrările de modernizare a liniei de cale ferată pe ecartament larg (modelul din țările ex-sovietice) care leagă Ucraina de portul Galaţi. Acestea vor fi executate de SNCFR pe o distanţă de 4,7 kilometri, porţiune care era închisă traficului de mai bine de 20 de ani.
Cu toate că a organizat mai multe licitaţii, compania feroviară română nu a reuşit să găsească firme care să execute lucrarea estimată la 1,3 milioane de lei. Companiile fie nu au fost interesate, fie au depus oferte care nu au îndeplinit condiţiile solicitate. Ca urmare, compania feroviară a decis să facă în regie proprie lucrările de la frontieră de est a României.
Calea ferată este importantă deoarece are ecartament larg, la fel ca liniile din fostele ţări sovietice, inclusiv Republica Moldova şi Ucraina. Pe această cale pot fi aduse cereale din Ucraina, prin tranzitarea Republicii Moldova, către portul de mărfuri Galaţi. Sunt vizate mai ales exporturile de cereale ale Ucrainei către ţările din nordul Africii şi din Orientul Apropiat, dar şi exporturile de produse metalurgice sau chimice. Acestea vor ajunge direct în portul gălăţean, iar marfa va fi preluată de vapoarele de pe Dunăre. Astfel, portul Galaţi va deveni, alături de portul Constanţa, unul dintre punctele cheie din regiune pentru transportul de mărfuri şi materii prime.
Linia cu ecartament larg face legătura cu punctul de trecere a frontierei de la Giurgiuleşti din Republica Moldova, însă o parte din linie este perfect funcţională. Lucrările de reparaţii necesare redeschiderii porţiunii de linie ferată care ajunge în port, în lungime totală de 4,7 kilometri, vor fi executate de SRCF Galaţi. Această măsură a fost luată, după ce nici la ultima etapă – procedura de „negociere directă” – desfăşurată vineri, 3 iunie, niciunul dintre cei trei agenţi economici care au depus oferte nu a fost desemnat câştigător.
„Menţionăm faptul că la procedura negociere directă, organizată pe 3 iunie, la sediul Sucursalei Regională CF Galaţi, au depus oferte următorii operatori economici: Asocierea Tancrad – Artcons Galaţi, Euroconstruct Constanţa şi Antrepriza Construcţii CF Bucureşti. La finalul procedurii, comisia de evaluare nu a desemnat niciun câştigător, deoarece documentaţia prezentată de asociere nu îndeplinea condiţiile necesare, iar celelalte două societăţi au prezentat oferte financiare mai mari decât valoare estimată a lucrărilor”, a anunţat SNCFR.
Lucrările de reparaţii se desfăşoară pe tronsoanele Gara Larga Galaţi – Portul Bazinul Nou – Portul Galaţi Mărfuri–Portul Docuri (3,58 km) şi Port Galaţi Mărfuri – Port Docuri – Siloz Port Galaţi (1,16 km). Obiectivul prioritar este redeschiderea liniilor în cel mult 60 de zile, implicit reluarea circulaţiei trenurilor de marfă, pentru asigurarea transportului de cereale de la graniţa cu Republica Moldova. Prin programul de lucrări, necesare redeschiderii acestei linii, se va acţiona pentru înlocuirea traverselor necorespunzătoare, inclusiv pe aparatele de cale, înlocuirea materialului mărunt de prindere, completarea prismei cu piatra spartă, precum şi îndepărtarea vegetaţiei pentru asigurarea vizibilităţii şi a gabaritului, precizează reprezentanţii CFR.