După cum deja au anunțat oficialii Guvernului României, construcția se va da în folosință, împreună cu prima etapă a drumurilor de legătură, joi, 6 iulie, de la ora 13,00. Bucurie mare pentru foarte multă lume, tristețe maximă pentru proprietarii de bacuri, care vor ajunge să cam tragă oblonul, să se reprofileze.
La marea inaugurare a podului suspendat peste Dunăre, așa-numitul Golden Gate al României, vor participa, potrivit programului anunțat, Klaus Iohannis, președintele României, Marcel Ciolacu, premierul României, Nicolae Ciucă, președintele Senatului, Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, Adina Vălean, comisarul european pentru Transport, ambasadorii Italiei și Japoniei.
Deși va fi inaugurat cu surle și trâmbițe, pe podul peste Dunăre vor fi într-o primă fază și o serie de restricții de circulație. Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat că, timp de patru până la opt săptămâni, se va circula restricționat pe podul de la Brăila, iar traficul rutier va fi închis pe timpul nopții. Restricțiile sunt necesare pentru demontarea unor macarale de mari dimensiuni.
„Am luat decizia de a da drumul la circulație cât se poate de repede. Așa cum bine știți, până la sfârșitul anului trebuie dată în circulație si varianta Jijila și se va termina și aceasta. Dar următoarele săptămâni după darea în circulație vor trebui demontate acele macarale mari. Și atunci am avut de ales între două variante. (…). Ca să fiu mai exact, cred că este decizia corectă de a lăsa circulația tot weekendul fără niciun fel de întrerupere. De asemenea, și de dimineața de la 6.00 până seara la 8.00-9.00, circulația va fi deschisă, urmând ca pe timpul nopții să fie închisă pentru a se putea face aceste lucrări de demontare a macaralelor”, a anunțat Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor.
Noua legătură Brăila-Tulcea pe podul peste Dunăre, a fost verificată, înainte de marea inaugurare, de către secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Ionel Scrioșteanu. Acesta a mers în acest weekend de la Brăila la Tulcea utilizând podul suspendat peste Dunăre pentru a vedea dacă traseul este pregătit.
„Podul suspendat peste Dunăre de la Brăila/Galați – Tulcea se va da în trafic săptămâna viitoare (n.r: 6 iulie 2023), împreună cu prima etapă a drumurilor de legătură. În prima etapă, traficul rutier va fi deschis pe relația parțială, cu descărcare în județul Tulcea pe drumul până la Măcin (etapa I), urmând ulterior ca varianta până la Jijila și primul Km. pe zona Brăilei (etapa II) să fie finalizată cât mai repede”, a transmis secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Ionel Scrioșteanu.
Construcția podului a presupus amenajarea a 23 kilometri, dintre care 17 kilometri sunt pe teritoriul judeţului Tulcea. Deasupra Dunării este podul suspendat, în lungime de 1,9 kilometri. Firele de oţel care au format cele două cabluri de ancoraj de la Podul suspendat peste Dunăre au o lungime de 81.000 de kilometri. Asta înseamnă că ar putea înconjura Pământul de două ori pe la Ecuator. Investiţia se ridică la peste 363 de milioane de euro, din Fondul European de Dezvoltare Regională.
Podul peste Dunăre este al treilea din Europa ca dimensiune și are trei deschideri: o deschidere principală (1.120 metri) şi două deschideri laterale de 489,6 m pe malul Brăila şi de 364,6 metri pe malul Tulcea. De o parte şi de alta sunt prevăzute două viaducte de acces în lungime de câte 110 metri fiecare.
Lungimea totală a drumurilor (inclusiv podul) este de 23,413 km și cuprinde două secțiuni: drumul principal Brăila- Jijila, cu o lungime 19,095 km și drumul de legătură cu DN22 Smârdan – Măcin, în lungime de 4,328 km.
Drumul principal Brăila-Jijila are o lungime de 19 km si va fi prevăzut cu două benzi de circulație pe sens, benzi de încadrare, acostamente, zona mediană și zona de parapete
Drumul de legătură cu DN22 Smârdan-Măcin are o lungime de 4,3 km şi va fi prevăzut cu o bandă de circulație pe sens. Drumul de legătură urmează să pornească de la km 7+940 al drumului principal (Brăila- Jijila) și se va intersecta cu DN22 Smârdan-Măcin.
De asemenea, lucrările avansează și pe șantierul Drumului Expres Galați-Brăila care cuprinde și megastructura de peste râul Siret și calea ferată de la Barboși. Pilonii au 192 metri înălţime totală de la partea superioară a fundaţiei şi sunt localizaţi în apropierea malurilor.
Podul suspendat peste Dunăre ar putea deveni şi o zonă de agrement spectaculoasă. Autorităţile vor să exploateze turistic podul, care va fi cel mai mare din România şi al treilea din Europa ca dimensiune.
La baza podului, autorităţile au în plan amenajarea unui restaurant pescăresc, dar şi o zonă parking pentru bărci.