Grupul olandez Damen (proprietarul șantierului naval Galați) a înaintat către statul român o cerere de despăgubiri pentru încetarea contractului de preluare a șantierului naval de la Mangalia. Decizia companiei vine la două luni de zile după ce, tot ei, au trimis autorităților române o notificare de reziliere a acordului (încheiat în 2018) cu Ministerul Economiei.
Olandezii pretind daune în valoare de 500 de milioane de euro statului român, însă suma finală (dacă va fi acordată, evident) rămâne la latitudinea judecătorilor, dat fiind că potrivit procedurii trebuie demonstrat prejudiciul cu acte și cu o expertiză. Mai mult, sunt destul de controversate și motivele rezilierii, cu atât mai mult cu cât aceasta a fost cerută chiar de compania olandeză.
Reamintim că statul român este acţionar majoritar al companiei care operează Şantierul Naval Mangalia, cu 51% din acţiuni, principala nemulţumire a olandezilor fiind legată de faptul că nu mai beneficiază de aceeaşi legislaţie de care beneficiau în 2018, odată cu încheierea acestui acord, şi că, practic, pierd investiţii şi contracte subliniind că atunci când au preluat conducerea şantierului, acesta nu mai avea comenzi, iar în numai trei ani ei au reuşit să livreze cea mai mare navă din lume de extracţie a diamantelor.
„În momentul de faţă, prin adoptarea Legii nr. 187/2023, a fost anulat cadrul juridic în baza căruia funcţiona asocierea dintre statul român şi Damen în ceea ce priveşte Şantierul Mangalia. Cadrul juridic care se aplică în prezent încalcă condiţiile oferite, agreate şi garantate în favoarea Damen de către statul român şi structurile sale în 2018, invalidând complet principiile care au stat la baza deciziei Damen de a investi în şantierul din Mangalia. În plus, acest fapt vine după mai bine de 3 ani de alte blocaje în procesul decizional, niciun alt tip de ajutor, implicare sau finanţare din partea partenerului român”, spuneau oficialii Damen în luna august, când au anunţat anularea acordului cu statul român.