Zilele acestea, președintele Consiliului Județean Galați a semnat contractul de lucrări pentru modernizarea a aproape 60 de kilometri de drumuri, pe ruta: Bălăbănești – Bălășești – Ciureștii Noi – Ciureștii Vechi – Cotoroaia – Cerțești – Blânzi – Corod – Valea Mărului – Slobozia Conachi – Schela (ferma de la Greaca) – Șendreni (extravilan) – intersecția cu DN25 (pod sat Traian).
Ruta este eminamente ciudată, căci se suprapune peste mai multe drumuri județene care au fost deja reabilitate, unele cu costuri foarte mari, iar într-o importantă porțiune – respectiv de la Schela (ferma de la Greaca), la Șendreni (extravilan) și la intersecția cu DN25 (pod sat Traian) – este vorba de un drum inexistent. Acolo este doar o cărăruie de pământ, cu rol agricol, care în documentele cadastrale nu figurează nici măcar ca drum comunal, deci nu are cum să fie considerat, peste noapte, drum județean.
Ciudat este că la doar patru kilometri mai la vest există un drum județean (DJ251L Schela-Braniștea), care face conexiunea cu DN25, însă traseul ales de proiect nu trece pe acolo (unde totul era lesne de făcut, ci preferă o variantă off-road, cu multiple complicații juridice ce ar putea bloca totul la un moment dat.
Lucrările presupun lărgirea drumului de pământ și exproprieri, așa că lucrurile sunt cu mult mai complicate decât lasă să se înțeleagă președintele Fotea, deja cuprins de euforia promisiunilor electorale în vederea scrutinului de peste câteva luni.
Surprinde foarte mult valoarea investiției, care depășește 72 de milioane de euro în teorie. Bachiar trece de 80 de milioane de euro cu tot cu TVA. „Este o investiție record de modernizare a infrastructurii rutiere din județul nostru. Practic, demarăm una dintre cele mai complexe lucrări de pe drumurile județene, pe aproape 60 de kilometri, amenajând o axă rutieră modernă care va străbate județul de la nord la sud și care va fi o alternativă atât pentru DN25, cât și pentru DN24D”, spune Costel Fotea.
Practic, modernizarea fiecărui kilometru de drum din proiect va costa circa 1,3 milioane de euro și se ajunge la un preț mediu pe metrul pătrat de 220 de euro, în condițiile în care standardele constructive pentru drumurile din categoria 3 de folosință (cum este acesta) nu trebuie să depășească 150 de euro/mp.
De ce atât de scump? Păi, dacă ne uităm la lista cu firmele care au câștigat licitația, descoperim în ea sponsori de nădejde ai campaniilor electorale ale PSD, respectiv asocierea Tancrad S.R.L (afacere a familie Stăncic; vezi și trecutul dubios, cu iz penal, în relația cu CJ Brăila), Citadina 98 S.A. (din grupul Vega, de fapt), Lemacons S.R.L. (tot din grupul Vega) și S.C. Oldroad Construct S.A. (proiectantul).
Ținta electorală a proiectului este evidentă, după cum rezultă și din spusele „bosului” de la CJ. „Aproximativ 100.000 de oameni din județul Galați vor beneficia de această importantă lucrare, care va crea și noi locuri de muncă. Va fi consolidată fundația drumului, se va lărgi partea carosabilă și vom moderniza 12 poduri mari și peste 1.000 de podețe, inclusiv pentru acces la gospodării. Mai mult, în cadrul acestei investiții, pentru reducerea efectelor poluării, vom împăduri aproape 60 de hectare de teren degradat”, a declarat Costel Fotea, președintele Consiliului Județean Galați.
Finanțarea este asigurată prin Programul Regional Sud- Est (PRSE) 2021-2027, adică este din pomenile electorale ale Guvernului pentru a-și ajuta oamenii din teritoriu să scoată voturi. Trebuie spus, de asemenea, că a fost emis și ordinul de începere a lucrărilor, partea de proiectare fiind deja realizată.
În final, trebuie spus că nu trebuie să ne îmbătăm cu apă chiară și să credem că președintele Fotea va face o autostradă prin centrul județului Galați, așa cum lasă să se înțeleagă. De fapt, vor fi cârpite câteva segmente de drum care nu au fost rezolvate la precedentele modernizări – estimăm că ar fi vorba de circa 20-25 de kilometri – în vreme ce gogomănia transformării unui drum de tarla, fără nicio miză, va fi abandonată pe parcurs.
Nu de alta, dar este paralel, la doar câțiva kilometri, cu traseul pe unde trece Marea Centură a Galațiului, plus că mai există două alternative de conectare cu DN25, foarte aproape de acesta, respectiv drumurile deja amenajate dintre Schela și Braniștea (DJ251L, deja existent în hărțile oficiale), precum și pe traseul Slobozia Conachi-Izvoarele-Independența (DJ255). Așadar, toată povestea asta nu-i despre voi, popor, ci este despre propagandă electorală și comisioane pentru partid.