Nu știm dacă știți, dar Primăria Galați nu-i doar ce se vede din avion, nu-i compusă doar din niște mii de funcționari. În jurul instituției gravitează și o serie de firme la care municipalitatea este acționar unic, iar respectivele firme sunt politizate până la refuz, căci toți șefii fac parte din activul de partid al PSD (cu rare excepții de la PNL sau ALDE), sunt „plantați” acolo cu dedicație, ca să ai bă și ei un ban de cheltuială, căci de competență nu prea poate fi vorba.
Așadar, să le și amintim: Admininistrația Piețelor SA, Transurb SA, Calorgal SRL, Gospodăriei Urbană SRL și Industrial Parc SRL. Se adună niște sute de șefi, nu-i chiar de ici, de colo.
Ei bine, după ce inflația a mușcat serios din lefuri în ultimii doi ani, iar cetățeanul de rând a trebuit să îndure situația tăind din cheltuieli, politrucii bugetari a găsit soluția să-și umfle salariile cu nesimțire, cât să sfideze un pic plebea, nu-i așa?
Ca urmare, la cea mai recentă ședință a Consiliului Local Galați (din 8 februarie), la care s-au votat bugetele amintitelor firme, am asista la o prostire pe față a contribuabililor. Practic, bugetele de salarii ale tuturor firmelor au fost majorate consistent, cu între 13 și 50%, lefurile șefilor au explodat pur și simplu (sunt și dublări!), iar pretextul folosit a fost creșterea spectaculoasă a veniturilor estimate.
Desigur, aceste prognoze bugetare nu se bazează pe absolut nimic, ci doar pe speculații construite din pix, în cel mai clasic stil al mafiei bugetare.
Evident, aprobarea proiectelor de buget propuse de societăţile de interes local pentru anul 2024 – Transurb, Calorgal, Administraţia Pieţelor Agroalimentare, Industrial Parc şi Gospodărire Urbană – a suscitat discuţii în şedinţa Consiliului Local. Însă au fost doar discuții, toate proiectele au trecut cu brio.
Marea „realizare” trâmbițată la Transurb a fost că societatea nu a ieșit în pierdere în 2023, după mulți, așa că este firească o creștere a fondului de salarii cu 13%. Însă toată lumea uită, bizar, că Transurb nu este nici pe departe rentabilă, câtă vreme 46 de milioane de lei (peste 9 milioane de euro, adică aproximativ 45% din veniturile totale!) reprezintă subvenția plătită de Primărie din banii gălățenilor.
De asemenea, trebuie spus că în ultimii 20 de ani societatea nu a cumpărat din fondurile proprii nici măcar o trotinetă, toate autobuzele, tramvaiele și troleibuzele au fost cumpărate de Primărie, din bani publici sau din fonduri europene. În realitate, Transurb rămâne o gaură neagră bugetară, un exemplu de „furuncul economic”, care este menținut doar pentru a oferi pomeni electorale sub formă de gratuități de transport. Potrivit cifrelor, doar 20% dintre călători sunt plătitori de bilet, restul de 80% sunt subvenționați din fonduri publice, cu între 30 și 100% din preț.
Iar când estimarea bugetară este la modul „productivitatea muncii creşte cu 3,83 la sută (teoretic, desigur), în vreme ce evoluţia câștigului mediu salarial trece de 13 la sută (practic)”, lucrurile arată dramatic din punct de vedere al respectului față de banii gălățenilor.
Lucrurile stau cam la fel la Calorgal (da, mai există!), care gestionează cam 5% din încălzirea orașului, căci restul de 95% este pe bază de centrale individuale și sobe. Subvenții cât cuprinde (peste 8 milioane de lei pe an, adică circa 40% din veniturile previzionate), creșteri salariale grase (circa 30%), pe ideea că „o să iasă profit”.
Singura care nu are subvenții este Administrația Piețelor, dar aici este o altă discuție, căci societatea este, în esență, un intermediar, care închiriază spații publice primite cu titlu gratuit pentru a hrăni din banii obținuți o armată de soldați credincioși ai partidului celor trei trandafiri. În mod normal, profitul ar trebui să fie undeva între 30 și 50%, iar Primăria să ia dividende, însă societatea se târâie aproape de zero profit. Practic, Administrația Piețelor folosește un patrimoniu public imens (patrimoniu care sub o administrare privată corectă ar genera un profit de 2-3 milioane de euro pe an) doar în interesul unei găști politice.
Un caz aparte este Industrial Parc SRL, care toacă de vreo 20 de ani încoace între 1 și 2 milioane de lei anual, pentru lefuri și utilități, fără a produce vreun sfanț. Desigur, în 2024 estimează venituri (închipuite) de peste un milion de lei, cât să acopere lefurile celor 2 (DOI) angajați, care câștigă – nu se știe pentru ce! – o leafă medie de 6.250 de lei.
Bugetul înaintat de Gospodărire Urbană este și el un basm cu zâne. În 2022, societatea a realizat venituri de 29 milioane de lei, iar în 2023 de 34 milioane de lei. Fără nicio rușine, estimează că în 2024 vor realiza venituri totale de 42 milioane de lei, fără să existe niciun suport realist. Însă, estimarea este tocmai potrivită pentru a crește cu 22% lefurile personalului. Că are balta pește, nu?
În concluzie, dragi gălățeni, cam așa administrează camarilla PSD orașul. În interesul lor și al acoliților lor. Că doar nu pentru voi, plătitorilor de impozite și taxe tot mai mari!