Lovitură de teatru în una din anchetele penale legate de folosirea ilegală a fondurilor europene. Una dintre companiile vizate de perchezițiile făcute în România, pe 27 martie 2024, de procurorii Parchetului European, este Administrația Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galați, într-un dosar privind achiziția frauduloasă a unor remorchere.
Prejudiciul este estimat la circa 7 milioane de euro, bani pe care Comisia Europeană i-ar cam vrea înapoi, dat fiind că nu au fost folosiți pentru scopul declarat.
Suspiciunile care au fost lansate asupra mai multor funcționari din cadrul Administrației Fluviale a Dunării de Jos Galați și al Autorității Navale Române sunt legate de o serie de achiziții, mai exact de modul în care au fost întocmite caietele de sarcini pentru cumpărarea a două remorchere pentru sectorul fluvial al Deltei Dunării.
Conform unui comunicat al Parchetului European, ancheta ar presupune efectuarea a 12 percheziții, dintre care trei în sedii de instituții, care s-au făcut miercuri la Galați (una) și Constanța (două). Anchetatorii au vizat și șapte adrese de domiciliu ale funcționarilor suspectați, dar și sediile a două firme private.
Alte două percheziții instituționale, în aceeași cauză, s-au făcut la Constanța, în sedii ale Autorității Navale Române.
Potrivit anchetatorilor, „funcționari publici din cadrul AFDJ Galați, în calitate de reprezentanți ai acesteia, au obținut finanțare europeană prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) pentru achiziționarea a două remorchere multifuncționale. Acesta a fost rezultatul unui contract de achiziție publică lansat în septembrie 2019, în valoare totală de 35.144.000 lei, aproximativ 7 milioane de euro”.
Inițiatorii proiectului ar fi prezentat – nu se știe încă dacă intenționat sau din eroare – documente inexacte pentru a se asigura că vor primi finanțarea.
Ei ar fi întocmit caietul de sarcini al licitației pe baza caracteristicilor tehnice mai restrictive și a cerințelor de construcție specifice navelor maritime, cu toate că remorcherele ce urmau a fi achiziționate erau destinate exclusiv navigației fluviale.
Ca urmare, numărul ofertanților care au putut îndeplini condițiile precizate de AFDJ a fost mult limitat, restricțiile împiedicând participarea altor operatori economici la procedura de licitație și favorizând, în cele din urmă, un singur candidat.
În urma finalizării contractului cu societatea furnizoare, cele două remorchere au fost livrate în iulie 2021 cu un pescaj mai mare decât cel prevăzut inițial în caietul de sarcini al licitației și în contractul de achiziție. Acest lucru le-ar fi făcut să fie adaptate exclusiv pentru Dunărea maritimă, unde adâncimea apei permite navigația cu un pescaj mai mare.
Cele două ambarcațiuni nu au putut fi utilizate pentru navigația fluvială, destinația inițială a remorcherelor, deoarece acestea nu puteau tranzita rezervoarele pline ale sectorului fluvial al Dunării, se mai arată în comunicatul Parchetului European.
În perchezițiile de miercuri, de la Galați, au fost mobilizați polițiști din cadrul BCOO Galați, DGA Galați, luptători ai Serviciului pentru Acțiuni Speciale și Jandarmeria Galați.