Ministerul Finanțelor a lansat o licitație pentru produse și servicii asociate necesare dezvoltării serviciilor la distanță (electronice sau telefonice) actuale, prin noi funcționalități sau crearea de noi servicii. Printre noile funcționalități şi servicii avute în vedere sunt un pachet software pentru videoconferințe și implementarea unui sistem pe baza tehnologiei chatbot.
„Din punctul de vedere al administrației fiscale, un chatbot este un software conceput pentru a înțelege întrebările contribuabililor și care oferă răspunsuri automate la acestea, procesând și simulând conversația umană, cu scopul de a ajuta contribuabilii să obțină informații în vederea îndeplinirii obligațiilor fiscale sau să beneficieze de unele drepturi în materie fiscală”, se afirmă în caietul de sarcini al licitației.
În ceea ce privește interacțiunea video cu contribuabilii, ea se utilizează deja în cadrul serviciului Spațiul Privat Virtual (SPV) de pe portalul ANAF, dar se dorește extinderea ei și în alte zone de contact cu contribuabilii.
Proiectul scos la licitație are o valoare totală estimată de 17,75 milioane de lei (adică 3,5 milioane de euro), iar obiectivul său general este acela de a oferi servicii noi contribuabililor, circa 5,5 milioane de persoane fizice și societăți comerciale, care să faciliteze interacțiunea acestora cu ANAF și să eficientizeze resursele alocate de ambele părți.
„Tendința de modernizare a serviciilor fiscale cu ajutorul aplicațiilor informatice, prin integrarea de soluții digitale bazate pe streaming video, va conduce la creșterea și, implicit, accelerarea operațiunilor de schimb de informații în relația cu contribuabilii. Interacțiunea video se utilizează în prezent în vederea înregistrării de către persoanele fizice în cadrul serviciului Spațiul Privat Virtual. ANAF vizează extinderea comunicării prin mijloace video și în alte zone de interacțiune cu contribuabilii, cum ar fi discuții, audieri, întâlniri ale contribuabililor cu structurile de control. ANAF urmărește migrarea pas cu pas a celei mai mari părți a contactelor cu contribuabilii către servicii electronice, urmând a se oferi un spectru complet de astfel de servicii, aceasta fiind o tendință la nivel global în ceea ce privește canalele de livrare a serviciilor”, se mai afirmă în caietul de sarcini.