În vreme ce vuia presa locală de entuziasm că – uite, domnule! – la Galați se va face o Centură ocolitoare amplă, cu parfum de autostradă, care să lege șoseaua către Vama Giurgiulești de DN 26 (undeva la Vânători), apoi cu DN 25 (undeva la Șendreni) și apoi cu noul drum expres Galați-Brăila, noi vă avertizam că asistăm la propagarea unei minciuni politice penibile și că n-o să se facă nimic. Cum nici aeroport n-o să se facă vreodată.
Desigur, au fost destui care ne-au luat la șuturi că nu ținem cu județul și cu oamenii necăjiți. Că de ce ne punem noi de-a curmezișul glorioaselor proiecte? Că așa se distrug mărețele idealuri. De parcă de aprobarea noastră ar fi avut nevoie investiția, nu de sute de milioane de euro, care trebui să vină de undeva, nu se pot scoate la imprimantă…
Una peste alta, tot ceea ce v-am spus noi s-a adeverit. Centura Mare a Galațiului nu se mai face!
Asta deși în 2020 s-a semnat, după licitația de rigoare, un contract de execuție în valoare de aproximativ 1,2 miliarde lei cu asocierea SA&PE Construct SRL – SC Spedition UMB SRL – SC Tehnostrade SRL . Au fost de față toți mahării, în frunte cu ministrul transporturilor și șefii CNAIR, ba chiar și o cohortă de politicieni ce deja număra voturile.
Ziceau unii atunci – ziariști pe bază de comunicat de presă – că o să dureze proiectare 12 luni, iar în alte 42 de luni se va da în circulație. Ghici ce? Au trecut de atunci 4 ani și jumătate. Practic, 52 de luni! După socotelile mincinoșilor de atunci (care-s aproape tot ăștia de azi), cam peste două luni ar fi trebui să se circule pe centura mare a Galațiului. Cum ar veni, cam pe acum ar fi trebuit să se tragă dungi și să se pună indicatoarele rutiere. Însă, în trista realitate, nu sa mișcat nici măcar un fir de praf. ZERO!
Mai mult, în şedinţa din 4 februarie 2025 a Comisiei Buget-Finanţe a Camerei Deputaților s-a pus cruce definitiv investiției. Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a declarat că, de fapt, Centura Mare a Galaţiului va fi pasată Consiliului Judeţean Galaţi.
„În comisiile de Buget-Finanţe, am cerut bani în bugetul 2025 pentru primele etape de proiectare şi execuţie a Variantei Ocolitoare a Municipiului Galaţi. Răspunsul lui Sorin Grindeanu? A pasat proiectul către Consiliul Judeţean Galaţi, fără finanţare, fără soluţii. Adevărul? PSD şi PNL au pierdut toate finanţările europene pentru Centura Mare şi acum aruncă responsabilitatea în curtea autorităţilor locale. Două probleme grave: 1. Fug de răspundere. După 15 ani de minciuni, PSD pasează proiectul către CJ Galaţi, dar fără bani. Fără bani, nu există proiect. 2. Grindeanu confundă un drum naţional cu o autostradă. A încercat să ne explice că DN26 poate fi trecut în gestiunea autorităţilor locale, ignorând că Centura Mare e un drum expres care NU poate fi gestionat de CJ”, a spus deputatul USR, Bogdan Rodeanu.
Rodeanu i-a mai spus lui Grindeanu și că Centura Mare a Galaţiului nu este o simplă variantă ocolitoare şi că este inclusă şi în Master Planul General de Transport al României, dar şi în Planul de Mobilitate Militară a ţării noastre. Așa, și? – iar răspuns arogantul de la transporturi. „Hotărârea mea este de a da această lucrare Consiliului Judeţean Galaţi s-o facă mult mai repede decât CNAIR-ul”, a mai glăsuit acesta.
Evident, CJ Galați nu are cum să o facă. Motivul este simplu: suma necesară este uriașă, instituția nu dispune nici în visele umede ale președintelui Fotea de un așa morman de bani: circa 1,1 miliarde de lei. „Vom prelua Centura Mare a Galaţiului cu condiţia asigurării unor surse de finanţare“, a concluzionat preşedintele Consiliului Judeţean Galaţi Costel Fotea.
Așadar, lăsați orice speranță. Marea minciună a Marii centuri tocmai s-a dezumflat.