Încă un trofeu ridicol și fals pentru primarul Pucheanu. Galațiul ar avea, cică, „cel mai sustenabil transport public din România”

Când credeam că, gata, primarul Ionuț Pucheanu s-a mai liniștit și nu-și mai procură premii și trofee inventate, care frizează ridicolul și sfidează realitatea – hop! – că mai comite una.

Municipiul Galați a primit, joi seara, trofeul pentru transport public sustenabil, acordat de Asociația Municipiilor din România – adică fabrica de trofee mincinoase, cu scop electoral, a PSD – în cadrul evenimentului „Forumul Orașelor Verzi”, organizat la Brașov în perioada 5-7 septembrie 2023.

Ionuț Pucheanu, primarul municipiului Galați: „Este un premiu pentru orașul nostru, pentru toate acțiunile noastre ce se înscriu în linia unui transport public modern și prietenos cu mediul. Am spus din prima clipă stop achiziției de autobuze second-hand și astfel am cumpărat peste 105 mijloace de transport noi și moderne. Mai mult, vom cumpăra alte 62 de autobuze, tramvaie și microbuze cu finanțare prin PNRR. Continuăm pentru un transport modern și un oraș verde”.

Primăria municipiului Galați a realizat, în ultimii ani, investiții consistente pentru modernizarea flotei de mijloace de transport în comun și a infrastructurii de transport, ceea ce a condus la creșterea calității serviciilor oferite gălățenilor. S-au achiziționat troleibuze noi și moderne, primele autobuze hibrid, dar și primele tramvaie noi după 40 de ani. În total, este vorba despre 105 mijloace noi și moderne.

Totodată, a fost modernizată infrastructura de transport, respectiv calea de rulare și a rețeaua de contact pentru mijloacele de transport în comun.

În continuare, Primăria municipiului Galați a identificat o soluție eficientă de mobilitate full green și este în procedură de achiziție, cu finanțare prin PNRR, pentru 42 de autobuze electrice, 10 tramvaie noi și 10 microbuze electrice.

Asociația Municipiilor din România a acordat „Premiile Orașelor Verzi 2023″ în cadrul evenimentului „Forumul Orașelor Verzi”.

De ce este un premiu fals

Nu zicem nu, s-au cumpărat niște autobuze electrice, niște troleibuze și niște tramvaie. Dar nu suntem nici pe departe pe locul 1 la investiții de acest fel. Primul e Clujul, iar pe locul 2 e Tmișoara, dar niciunul dintre orașele amintite nu are primari PSD, nu-i așa? Deci na-re cum primi trofeu.

Mai mult decât atât, de la achiziția de autobuze electrice până la sustenabilitate este drum lung și întortocheat. Iar informațiile din cazul de față sunt complet trunchiate. Dacă facem o comparație în anul 2003 și anul 2023 (adică aproximativ pentru lungimea celor două mandate ale lui Pucheanu, plus cel al lui Stan, plus cel al lui Nicolae/Ciumacenco), descoperim că transportul public din Galați în ansamblul lui, nu a devenit mai puțin poluant, este tot pe acolo.

Spunem asta deoarece autobuzele electrice cumpărate între timp abia ce au compensat dispariția, în ultimii 20 de ani, a peste 40% din traseele de tramvai din oraș. Tramvaiul era și rămâne un mijloc de transport sustenabil, însă rolul lui a fost diminuat continuu la Galați. Autobuzele electrice abia ce înlocuiesc ceea ce s-a pierdut la capitolul tramvaie.

La putere sunt tot autobuzele pe motorină, care numai prietenoase cu mediul nu sunt, dacă este să fim obiectivi. În imaginea alăturată aveți un autobuz „sustenabil” din Galați, pe motorină, care a luat foc. E de premiu, nu?

De asemenea, autobuzele electrice, deși teoretic au zero emisii, prezintă trei inconveniente majore față de tramvaie:

  • 1 – au nevoie de pauze pentru reîncărcare (deci este nevoie de mai multe unități la suta de mii de locuitori decât în cazul tramvaielor);
  • 2 – au costuri de exploatare mai mari și durata de viață mai mică
  • 3 – Produc o poluare colaterală – foarte periculoasă din câte spun cercetătorii în medicină – prin particulele de cauciuc rezultate din uzura pneurilor.

În plus față de aceste argumente, am dori să subliniem faptul că „sustenabilitatea” nu este legată doar de ecologie, ci și de gestionarea eficientă a resurselor. Or, societatea de transport public din Galați nu mai eficientă nu este, dat fiind că este subvenționată anual cu peste 30 de milioane de euro (am socotit aici și livrările de vehicule noi, pe banii primăriei, nu ai companie). Transurb SA este, de fapt, „o gaură negră”, așa cum sunt foarte puține în România, așa că nu vedem aici niciun un motiv de mândrie, ci dimpotrivă.

Articles You Might Like

Share This Article

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on tumblr